Ul. 11 Listopada w pobliżu dworca (lata 30.) |
W 20-leciu międzywojennym Grodzisk zyskał dodatkowe połączenie z Warszawą drugą linią kolejową. W 1927 r. do miasta dotarły pierwsze pociągi Elektrycznej Kolei Dojazdowej (EKD). W ówczesnych latach była to pierwsza normalnotorowa elektryczna kolej w Polsce. Budowę zaczęto od Komorowa prowadząc ją równocześnie w kierunku Warszawy i Grodziska Mazowieckiego. Przy budowie linii wykorzystano najnowocześniejsze wówczas rozwiązania techniczne. Wagony zakupione w Anglii rozwijały prędkość 70 km/h, a urządzenia automatycznej sygnalizacji świetlnej sprowadzono ze Szwecji.
Stacja końcowa - Grodzisk PKP (lata 50.-60.) |
W połowie lat 50. XX w. rozpoczęto stopniową likwidację odcinków miejskich. W 1965 r. skrócono linię do obecnej stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska, a w Milanówku do przystanku osobowego Milanówek Graniczna (1972 r.).
11 grudnia 2002 r. Warszawska Kolej Dojazdowa (już jako spółka samorządowa) powołała Izbę Tradycji EKD/WKD w Grodzisku Mazowieckim, przy końcowej stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska.
Źródła informacji: Strona internetowa WKD i Przewodnik po Warszawie do 1944 r. Stalowe Szlaki, nr 11-12/1992
Zdjęcia: Grodzisk.pl i Stare zdjęcia EKD
Ul. 11 Listopada, róg ul. L.Zondka (lata 80.) |
Wagon EKD nr 17 oraz autobus EKD nr 3 |
Grodzisk Mazowiecki-Radońska. Próbna jazda wagonu EN94-01 |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze i uwagi - mile widziane.